Shockwave Therapy – Stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling (tryckvågsbehandling) som Shockwave therapy heter på svenska benämns ofta ”extracorporeal shockwave therapy” och förkortas ESWT och är en väldokumenterad och effektiv behandlingsmetod som kan eliminera eller reducera smärta i senor, senfästen och muskler.

Stötvågsbehandlingen påverkar den behandlade vävnaden genom att framkalla en inflammationsliknande reaktion. Kroppens reaktion på detta är att öka blodcirkulationen och ämnesomsättningen i nedslagsområdet som i sig stimulerar och påskyndar kroppens självläkningsprocess. Tryckvågorna bryter ned förkalkningar och skadad vävnad så att ny ska kunna ta dess plats. Man bör dock inte kombinera behandlingen med användningen av nedkylning eller antiinflammatoriska mediciner då det hindrar kroppens självläkningsprocess.

Det vanliga antalet stötvågsbehandlingar är fem till sex stycken med ett intervall på fem till sju dagar för att uppnå bästa resultat. Givetvis är antalet behandlingar även högst individuellt och beror på skadans ålder och omfattning samt vilken respons behandlingen framkallar hos kroppen. Behandlingen är smärtfri men trots detta rekommenderar vi avhållsamhet från intensiv fysisk aktivitet som utgör belastning under de närmaste två dygnen.

Stötvågsbehandlingens effekter

• Behandling med kortisoninjektion respektive operation kan i flera fall undvikas
  • Ökad vävnadsbyggnad
  • Ökad cellmetabolisk aktivitet