Ultraljuds Terapi

Ultraljud har en rensande effekt på kroppen vid behandling. Vid varje inflammation finns inflammationsämnen som hindrar tillförseln av blodet att nå det skadade området. Via ultraljud rensas de oönskade ämnena bort och läkande blodcirkulation kan komma fram.

Effekten av ultraljud fungerar på två sätt, det ena är som ovannämnda uppstår rensningseffekten som används för bortsköljning av oönskade smärtsignalämnen, svullnader/lymfa, inflammationsämnen etc. som kan blockera normal god blodcirkulation.
Den andra effekten av behandling med ultraljud är en termisk effekt som är gynnsam för immunförsvaret. Cellväggarnas permeabilitet (genomträngliga) ökar vilket underlättar för immunförsvaret.

Ultraljud passar utmärkt för områden med små muskler där andra behandlingsformer inte bidrar till lika bra resultat, områden som exempelvis händer och fötter.

Det finns ingen mystisk, läkande kraft i själva ultraljudet. Den fungerar som ett hjälpmedel och stöd för kroppens egen läkningsprocess. Vid all läkning är det viktigt att rensa genom skadeområdet så att restämnen undanröjs och nytt blod med syre och näring kommer fram. Då fungerar kroppens läkningsprocess som bäst.

Med ultraljudsterapi har följande faktorer visat goda resultat vid behandling:

• Smärtlindring
  • Reducering av inflammationer även i områden där det finns mindre muskler, exempelvis händer och fötter
  • Reducering av svullnader
  • Reumatism

Inom medicintekniken finns tre olika sorter av ultraljud:

1. Ultraljud med låg energi. Denna sort används vid diagnos och bildvisning, exempelvis foster i livmodern.
  2. Ultraljud med medelhög energi. Det är denna typ av som används vid terapeutisk ultraljud behandling, även denna form vi tillämpas vid våra behandlingar.
  3. Ultraljud med hög energi. Vid kirurgi används den högenergetiska ultraljudet för exempelvis sprängning av njursten.

*En medicinsk timme motsvarar 45 minuter

Vid behandling ingår en analys och behandling med olika apparatur som är skräddarsydda enligt just ditt behov.